Heti alkuun tunnustus: olisin tuskin
tarttunut tähän kirjaan ellen olisi saanut sitä lahjaksi. Johanna Sinisalon kirjoihin yhdistyvät mielessäni kategoriat ”scifi”,
”dystopia” ja ”fantasia” eli kategoriat, joita kohtaan
minulla on lukijana suhteettoman suuria ennakkoluuloja. Vaikka
aikomuksenani on ollut ”jonain päivänä” lukea Sinisalon
Finlandia-palkittu
Ennen päivänlaskua ei voi,
on Sinisalon muu tuotanto jäänyt minulta pimentoon.
Olen
iloinen, että sain Sinisalon Enkelten verta lahjaksi,
sillä se onnistui yllättämään positiivisesti. Vuonna 2011
ilmestyneen kirjan teema on mitä ajankohtaisin edelleen. Tarinassa
oudot mehiläisyhdyskuntien häviämiset uhkaavat suistaa maailman
ruokapulaan ja siten ihmiskunnan tuhoon.
Tarinan
päähenkilö on keski-ikäinen mehiläisten hoitaja Orvo, joka alkaa
löytää mehiläistarhaltaan tyhjentyneitä pesiä. Jäljellä on
vain kuolleet mehiläiskuningattaret. Tässä vaiheessa
ennenäkemättömät mehiläisten joukkokatoamiset ovat jo vaivanneet
Yhdysvalloissa. Orvon poika Eero on eläinaktivisti, jonka tarinaa
avataan tämän kiihkeiden blogikirjoitusten avulla. Mehiläisten
katoaminen ekologisena kriisinä kietoutuu tarinassa muihin ihmisten,
luonnon ja eläinten välisten suhteiden problematiikkaan. Samalla
romaani on kertomus perhesuhteista ja epätoivoisistakin
ratkaisuista.
Kerronnassa
vuorottelevat tavallinen proosateksti ja blogimerkinnät.
Blogitekstien, tai muiden sosiaalisen median tyylien käyttäminen
kerronnassa on viime vuosina ollut suosittua. Minut tällaiset
tyylilajit saavat usein lähtökohtaisesti kiemurtelemaan
lukutuolissani epämukavasti. Mielestäni tällaista kerrontaa on
lähtökohtaisesti vaikea tehdä hyvin. Ne ovat helposti
selitteleviä, esittäviä ja siksi ulkokohtaisia ja vaivaannuttavia,
teennäisiäkin. Sinisalon tarinassa blogi tuntuu eläinaktivistin
manifestille helpolta, mutta toisaalta myös luontevalta valinnalta.
Blogiteksti toimiikin yllättävän hyvin Eeron tarinan kerronnassa.
Paikoin
tulee mieleen, että tarinasta olisi voinut karsia elementtejä.
Orvon hahmo työlleen omistautuneena mehiläistarhurina,
huolestuneena isänä ja innovoivana hautausurakoitsijana antaa
materiaalia kerrakseen. Esimerkiksi Orvon entisen vaimon seikkailut
sivuilla jäävät mielestäni irrallisiksi. Mehiläisiä
mystifioivat osiot lienevät tarinallisesti relevantteja, mutta
jäivät itselleni etäisiksi. Myös kirjan nimi on mielestäni
mieleenpainumaton.
Onnistuneimmillaan
romaani on mielestäni kuvatessaan Orvoa ja hänen henkilökohtaista
tragediaansa.
”Tikari iskee taas sellaisella
voimalla, että jarrutan hengenvaarallisen nopeasti ja kiepautan
auton armeliaasti kohdalle sattuneelle risteyslevennykselle, ohjaan
auton viimeisillä voimillani pientareelle ja sammutan moottorin.
Sitten annan huudon tulla.”
Enkelten
verta onnistuu olemaan samanaikaisesti lähes jännitysromaanimainen
kertomus, joka pitää otteessaan ja samalla herättelee aiheellaan
ajattelemaan. Mehiläisten merkitys ihmiskunnalle on teema, joka on
innoittanut myös dokumentteihin. Sinisalon fiktiivisessä tarinassa
tuon siivekkään pistiäisen merkityksestä muistutetaan
huutomerkinomaisesti. Kirjassa tarjoiltava tuhti tietopaketti
mehiläisten merkityksestä ihmiskunnalle ja toisaalta ekologisen
kriisin uhka eivät kuitenkaan vesitä fiktiivistä tarinaa tai tee
siitä saarnaavaa. Mielestäni kirja yhdistääkin melko
onnistuneesti ajankohtaisesta uhkakuvasta ammentavan
jännityskertomuksen ja elämänmakuisen tarinan perhesuhteista.
Johanna
Sinisalo: Enkelten verta
Teos,
2011
273 s.
Kansi: Hannu Mänttäri ja Miika Immonen
Tunnisteet: dystopia, ekologia, Johanna Sinisalo, luonto, maaginen realismi, scifi, tulevaisuus