Jos
kirjallisuudessa on ikonisia hahmoja niin Agatha Christien luoma
salapoliisi Hercule Poirot kuuluu ehdottomasti niihin. Kohtuullisen
uskaliaaksi voi siis kutsua Sophie Hannahin pyrkimystä luoda
tunnetulle hahmolle uusi tarina. Nimikirjainmurhat
herättää Christien rakastetun päähenkilön henkiin uuden
murhamysteerin myötä.
Olen
lukenut kaikki suomennetut Christien Hercule Poirot -dekkarit, joten
mielenkiinnolla tartuin myös tähän. Ennakko-odotukseni ja -luuloni
lienevät tuttuja monille Poirot-fanille: Lähteekö kirjailija
viemään Poirotin hahmoa aivan uusille urille, vai pysytteleekö
tarina turvallisesti perinteissään? Entä onnistuuko kirjailija
tavoittamaan edeltäjänsä tunnelman, vai tuntuuko tarina
väkinäiseltä?
Nimikirjainmurhissa
kertojana on Edward Catchpool -niminen poliisi, joka
toimii Poirotin apurina. Tapahtumat ajoittuvat 1920-luvun Lontooseen,
alkuperäisen Poirotin tarinoita mukaillen. Hotellista löytyy kolme
ruumista, joiden kohtaloa Poirot apureineen ryhtyy selvittämään.
Ruumiiden suista löytyy kalvosinnappi, johon on painettu
nimikirjaimet PIJ.
Nimikirjainmurhat
pysyttelee melko tukevasti Christien viitoittamalla tiellä niin
tyylillisesti kuin tarinan osalta. Agatha Christien dekkarit, ja
erityisesti Poirot-dekkarit, edustavat monille lukijoistaan jotain
niin tuttua ja turvallista – ja pyhää –, että voisi olla
itsetuhoista lähteä kovin radikaalisti uudistamaan Poirot-hahmoa.
Tältä osin Poirot-fanit voivat rauhallisin mielin tarttua myös
Hannahin teokseen.
Siinä missä Poirotin hahmon uudistaminen
saattaisi olla jopa hieman uhkarohkeaa, uusi ”apurin” rooli mahdollistaisi myös kirjailijalle enemmän liikkumavaraa. Tätä
mahdollisuutta Hannah ei kuitenkaan juuri hyödynnä, vaan Catchpool
muistuttaa hyvinkin paljon Christien dekkareista tuttua kapteeni
Hastingsia.
Juoni
pitää kohtuullisen hyvin otteessaan, vaikka tarina ei aivan tunnu
aluksi lähtevän käyntiin. Rikoksen ratkaisu on selvästi
monimutkaisempi kuin Christien tarinoissa, eikä vyyhdin
aukikutominen tapahdu ihan kädenkäänteessä. Kerronta ja sanailu
tavoittavat tunnelmaltaan esikuvansa onnistuneesti, aina Poirotin
ranskankielisiä sanoja vilisevää puhetyyliä myöten.
Kokonaan
oma kysymyksensä on, miksi joku haluaisi tehdä näinkin ikonisesta
hahmosta ja tarinoista lähes toisinnon. Hannah on haastatteluissa
ilmaissut ihailevansa Agatha Christietä, jolle Nimikirjainmurhat
on myös omistettu. Teos onkin ennen kaikkea ”fanikirja”
ja kunnianosoitus esikuvalleen. Sellaisena se on ihan toimiva ja
onnistuu viihdyttämään ainakin tätä Poirot-fania.
Osallistun kirjalla Helmet-lukuhaasteeseen #44 (kirjassa joku
kuolee).
Sophie Hannah: Nimikirjainmurhat
The Monogram Murders
Suom.
Terhi Vartia
2014, WSOY
334 s.
Tunnisteet: Agatha Christie, dekkari, Hercole Poirot, murhamysteeri, salapoliisi, Sophie Hannah