Mitä
tapahtuu kuoleman jälkeen? Missä me silloin olemme ja mitä
mietimme? Tästä asetelmasta ponnistaa Laura Lindstedtin
Finlandia-palkittu romaani Oneiron. Lindstedt kuvaa Oneironia,
eräänlaista välitilaa elämän ja kuoleman rajalla, jossa
seitsemän toisilleen ennestään tuntematonta naista kohtaavat ja
kertovat oman tarinansa. Tarinoiden kautta kuoritaan esiin se, mitä
naiset ovat olleet ja mitä heille on tapahtunut.
Itselläni
henkilöistä mieleen jäivät eniten New Yorkista kotoisin oleva
juutalainen performanssitaiteilija Shlomith ja brasilialainen
sydänsiirtopotilas Rosa Imaculada. Lisäksi päähenkilöitä ovat
venäläinen kirjanpitäjä Polina, ranskalainen kotiäiti Nina,
syöpään sairastunut hollantilainen Wlbgis, Senegalista kotoisin
oleva, köyhä Maimuna sekä itävaltalainen teinityttö Ulrike.
Vaikka päähenkilöitä on paljon, on eri tarinoiden seuraaminen
helppoa, sillä kirjan rakenne on selkeä. Mielenkiintoiset kohtalot
myös pitävät otteessaan.
”Polina
oli kertakaikkisen kiusallinen ihminen. Hänellä sattui olemaan
muutamia erityiskykyjä, esimerkiksi tämä valokuvantarkan
muistamisen kirottu lahja, jolla olisi ehkä ollut käyttöä
taikurinhommissa, mutta ei virastoissa eikä edes luovien ihmisten
maailmassa, sillä luovien ihmisten maailma, niin kuin mikä tahansa
sosioekonominen kerrostuma, on tupaten täynnä valmiiksi hiottuja
asentoja.”
”Shlomith
kertoi: 'Kuten tiedätte, olen taiteilija. Teen performansseja, menen
työkseni rajoille, jotka ovat epämukavia, jopa vaarallisia. Mutta
koskaan en vahingoita muita kuin korkeintaan itseäni. Maalma on
täynnä väkivaltaa, mutta ei se vähene, vaikka räjäyttelisin
ostoskeskuksia, jotka ovat täynnä moraalittomissa olosuhteissa
tehtyä roskaa.'”
Teksti
on vaatinut kirjoittajalta laajaa perehtymistä erilaisiin teemoihin
aina sairauksista eri kieli- ja kulttuuriryhmiin. Päähenkilöt
edustavat keskenään paitsi erilaisia kulttuuritaustoja myös eri
ammattiryhmiä ja sosiaalisia luokkia. Lindstedtin käyttämä kieli
on rikasta ja nautinnollista lukea.
”Nina
oli ymmärtänyt naida miehen jolla oli rajaa, vanhaa arvokasta ei
lainkaan nousuhumalaista rahaa, ei Lamborghini-rahaa, ei edes
Chevrolet Bel Air -rahaa, vaan pikemminkin Citroën Déesse -rahaa
(ja sekin sympaattinen kottero oli suurimman osan ajasta tallissa).”
”N.9.
Mielikuvitus. Ilman sitä ei voi olla Hyvä Äiti, korkeintaan
keskinkertainen, tai peräti huono. Nykyisessä
monivalintatehtävämaailmassa mielikuvitukseton äiti ei ole
juurikaan parempi kuin ketjupolttajaäiti, viinisieppoäiti, poissa
oleva äiti, remmiä käyttävä äiti tai pahin kaikista: kohtauksia
järjestävä draamaqueen-äiti (jollainen Jean-Philippen aiemmasta
kihlatusta olisi epäilemättä tullut), joka luulee kotiansa
teatterilavaksi, lapsiaan maksaviksi asiakkaiksi, ja odottaa saavansa
show'n jälkeen aplodeja ja ruusuja.”
Oneironia
on kiitelty sen kerronnallisesta uudistamisesta. Lindstedt
kuuluu itse Mahdollisen kirjallisuuden seura -nimiseen kollektiiviin,
mitä ei ole Oneironia lukiessa vaikea kuvitella. Kirjailijoista
koostuva yhteisö haluaa omien sanojensa mukaan laajentaa
proosailmaisun keinoja. Oneiron venyttääkin totuttuja proosan
rajoja, mutta lopulta melko maltillisesti. Lindstedt leikittelee
kerronnan eri tyyleillä, ehkä kuitenkin lähinnä muodollisesti.
Tekstin rakennetta rikotaan esimerkiksi esseiden, runojen,
kirjelmien, lehtileikkeiden, luetteloiden ja tietokirjapätkien
keinoin. Tekstityylien vaihtelu tuo mielenkiintoa myös
lukukokemukseen ja tuntuu piristävältä. Tekstityyleillä
leikittelystä ja ilmeisen omaperäisestä juoniasetelmasta
huolimatta itse tarina ja kerronta nojaavat hyvin perinteisiin
tapoihin. Samalla se kuitenkin onnistuu kertomaan raikkaasti, yllättävästi ja elämänmakuisesti aiheesta, joka ei ole sieltä helpoimmasta päästä - kuolemasta.
2015, Teos
432s.
Kansi:
Jussi Karjalainen (ulkoasu), Aki-Pekka Sinikoski (kuva)
Tunnisteet: fantasia, Finlandia, Helmet-lukuhaaste 2016, kuolema, Laura Lindstedt